تفاوت سرامیک گرانیتی با سنگ گرانیت

 

 

تفاوت سرامیک گرانیتی با سنگ گرانیت

 

امروزه سرامیک‌ها با توجه به مقاومت و کیفیت بالایی که دارند توانسته اند جای بسیاری از پوشش دهنده‌های داخلی و خارجی بنا را در صنعت ساختمان از آن خود کنند. یکی از مهمترین این پوشش دهنده‌ها سنگ گرانیت است که سرامیک گرانیتی جایگزینی برای آن شده است.

 

 

سنگ‌ها یکی از قدیمی ترین متریال‌ها در ساخت بنا هستند. چه به عنوان شالوده و فنداسیون بنا و چه به عنوان پوشش دهنده سطوح کف و دیوار بنا سابقه استفاده از آن به بیش از هزاران سال می‌رسد. آنچه که امروزه به عنوان استفاده از سنگ در صنعت ستختمان می‌شناسیم استفاده از سنگ‌های صیقل داده شده یا همان سنگ‌های تزیینی به عنوان پوشش دهنده در بنا است. نمونه بارز این نوع تراشکاری‌ها را در راه پله‌های تخت جمشید شاهد هستیم که هنرمندان سنگ تراش ایرانی توانستند زیباترین نوع راه پله را برای بیش از 2500 سال به یادگار باقی بگذارند.

 

با روی کار آمدن تکنیک‌های نوین تراشکاری سنگ ما شاهد استفاده هر چه بیشتر از سنگ‌ها به عنوان پوشش دهنده هستیم. سنگ‌های طبیعی ساختمانی که با عنوان سنگ تزیینی شناخته می‌شوند انواع مختلفی دارند اما محبوب ترین نوع آن سنگ گرانیتی است.

 

سنگ گرانیت چیست ؟

سنگ گرانیت را می‌توان پرکاربردترین سنگ ساختمانی برشمرد که گونه ای از سنگ‌های آذرین مشهور به سنگ خارا است که قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد. این سنگ دارای بافتی دانه دار یا رگه دار یا دانه‌های پراکنده ریز و درشت است که به رنگ‌های مختلفی در طبیعت وجود دارد. این نوع سنگ‌ها دارای طیف رنگی مختلفی شامل: صورتی، قرمز، آبی، سبز، شکلاتی، قهوه ای و حتی مشکی می‌شود و جلوه ای زیبا به عنوان پوشش دهنده ایفا می‌کند.

 

انواع سنگ گرانیت در ایران

ایران یکی از غنی ترین کشورهای در زمینه انواع سنگ گرانیت است که می‌توان به گرانیت سفید نطنز، گرانیت مشکی نطنز‌، سنگ گرانیت سبز بیرجند، سنگ گرانیت قرمز یزد، سنگ گرانیت نهبندان، سنگ گرانیت مروارید مشهد، سنگ گرانیت خرم آباد، سنگ گرانیت بروجرد، سنگ گرانیت زاهدان و سنگ گرانیت شهریار اشاره نمود.

 

بیشتر بخوانید : سرامیک بهتره یا لمینت؟

 

سرامیک طرح سنگ

سنگ تزیینی مانند سنگ گرانیت یک سنگ مقاوم و بادوام طبیعی هستند اما توجه به این نکته ضروری است که رگه‌ها و دانه‌های به وجود آمده در آنها در نتیجه نفوذ مواد دیگری است که به مرور سخت شده است و این رگه‌ها از نقاط آسیب پذیر این نوع سنگ‌ها هستند. آب گریز نبودن آنها و جذب آب نیز از دلایل دیگری است که باعث می‌شود سنگ‌های تزیینی در مقابل یخ زدگی و خشکی هوا نتوانند به خوبی دوام آورند و ممکن است دچار آسیب و شکستگی شوند. گران بودن سنگ‌های تزیینی و سختی استخراج آنها در کنار نیاز صنعت ساختمان به متریالی مستحکم تر باعث گردید کارخانجات کاشی و سرامیک به فکر تولید سرامیک‌های طرح سنگ بیفتند و رفته رفته این نوع سرامیک جایگاه خود را در میان مخاطبان علاقمند به نماها و پوشش دهنده‌های سنگی به دست آورد.

 

تولید سرامیک گرانیتی

سرامیک و کاشی گرانیتی نوعی از سرامیک پرسلان سوپر پولیش است که بیسکوییت آن کاملا به رنگ سفید تولید می‌شود. برای داشتن چنین بدنه پرسلانی که به رنگ سفید باشد لازم است مواد اولیه ساخت بیسکوییت عاری از اکسید آهن باشد. از آنجایی که اکسید آهن یکی از فراوان ترین مواد در طبیعت است دست یابی به چنین ترکیبی که فاقد اکسید آهن باشد کار غیرممکنی است در نتیجه سازندگان سرامیک گرانیتی سعی می‌کنند در مواد اولیه حداقل اکسید آهن را داشته باشند. به همین دلیل هر چه میزان اکسید آهن مواد اولیه کمتر باشد به همان نسبت قیمت آن بیشتر می‌شود و در تولید این نوع کاشی مواد اولیه گران باعث افزایش قیمت آن می‌شود که به صرفه نخواهد بود در نتیجه وجود حداقل 1 درصد تا 2.8 درصد در این نوع مواد بلا مانع است.

 

در مرحله بعد با افزودن رنگدانه‌ها به بدنه سفید کاشی و سرامیک گرانیتی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. افزودن رنگ به دوغاب رنگی که بر روی سرامیک پاشیده می‌شود منجر به ایجاد رنگ‌های مختلف در کاشی و سرامیک می‌شود.

 

اضافه کردن رنگدانه به دوغاب به دو صورت انجام می‌شود:

 

افزودن رنگ در بالمیل (آسیاب گلوله ای)

بالمیل یا آسیاب گلوله‌ای نوعی از آسیاب‌های صنعتی است که برای تولید پودر نرم یا یکنواخت کردن مخلوط به کار می‌رود. عمده مصرف این دستگاه در تولید رنگ، سرامیک، سیمان و مواد شیمیایی است.

 

مخلوط کردن دوغاب رنگدانه با دوغاب بدنه سفید در میکسر

این نوع میکسرها از جنس استیل و به شکل استوانه ای هستند که دارای شیب کمی هستند و گرانول‌های رنگی در تهیه نوع کاشی گرانیتی فلفل نمکی در میکسر مخلوط می‌شوند گرانولهای رنگی برای تهیه بدنه‌های فلفل نمکی در میکسر مخلوط می‌شوند. میکسر مورد نظر استوانه ای از جنس استیل است که با شیب کمی تعبیه شده است و از یک قسمت گرانولهای مختلف با هم وارد آن می‌شوند و از سمت دیگر آن خارج می‌شوند. (گرانول نوعی ساختار پلیمری منحصر به فرد هست که در تهیه انواع محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

 

داخل میکسر پره هایی وجود دارد که به افزایش اختلاط کمک می‌کند. گرانولهای مخلوط شده پرس شده و سپس پخت می‌شوند.

 

کیفیت رنگ کاشی گرانیتی پس از پخت بدنه‌های رنگی به نسبت زیادی با میزان سفید پختی بدنه ارتباط دارد.

 

در انتها قبل از انجام لعاب خشک، سطح بدنه را باد می‌زنند تا گرد و غبار زدوده شود. سپس لعاب خشک بر سطح بدنه ریخته شده و پس از آن سطح بدنه غبار روبی می‌شود لذا لعاب خشک در مواضع فرورفته بدنه باقی می‌ماند و از سطح مسطح کاشی جارو می‌شود. پس از جاروب بر سطح محصول چسب اسپری می‌شود تا لعاب خشک در حالت خام و پیش از پخت بر سطح بدنه ثابت شود. لعاب خشک نباید اصولاً هیچگاه زیاد ریز دانه باشد.

 

لازم است جذب آب کاشی گرانیتی پس از پخت کمتر از 0.01 درصد و نزدیک صفر باشد. به طور کل جذب آب 0.05 درصدی در تولید این گونه کاشی‌ها مرسوم است.

 

سرامیک گرانیتی مات و براق

کاشی و سرامیک گرانیتی به دو صورت مات و براق تولید می‌شود. لازم به ذکر است که روی سطح کاشی گرانیتی لعاب اعمال نمی شود و بیسکوییت کاشی گرانیتی بدون لعاب است و به همین دلیل در ترکیب بدنه آن از موادی استفاده می‌شود که بدون اعمال لعاب به اندازه کافی شیشه ای و متراکم شود. کاشی گرانیتی مات فاقد پولیش کاری است. با استفاده پولیش کاری و صیقل کردن سطح می‌توان محصول نهایی را به کاشی گرانیتی براق تبدیل کرد.

 

قیمت سرامیک گرانیتی مات نسبت به نوع براق تفاوت چندانی ندارد قیمت این نوع محصول بیشتر به کیفیت مواد اولیه آن بر می‌گردد.

 

سرامیک گرانیتی نما

سرامیک گرانیتی طرح سنگ محبوب ترین نوع سرامیک طرح سنگ است که علاقمندان بسیاری دارد این نوع سرامیک بیشتر در نمای ساختمان کاربرد دارد که یادآوری معماری کلاسیک است و با اعمال آن علاوه بر مقاوم سازی بنا، جلوه ای زیبا به آن می‌بخشیم.

 

سرامیک گرانیتی دیوار و کف

سرامیک و کاشی گرانیتی علاوه بر نما در دو سطح دیوار و کف نیز بسیار استفاده می‌شود. دکوراتورها برای ایجاد هارمونی در فضاها از سرامیک گرانیتی دیوار و سرامیک گرانیتی کف استفاده می‌کنند.

 

مزایای سرامیک گرانیتی نسبت به سنگ گرانیت

در انتها ممکن است برای بسیاری سوال پیش بیاید که سرامیک گرانیتی نما و سنگ گرانیت چه تفاوت هایی دارند و چرا بهتر است از کاشی و سرامیک گرانیتی به جای سنگ گرانیت استفاده شود که در اینجا به چند مورد از مزایای آن شاره می‌نماییم.

 

  • قیمت پایین تر سرامیک گرانیتی نسبت به سنگ گرانیت طبیعی

  •  
  • ابعاد دقیق تر سرامیک گرانیتی نسبت به سنگ گرانیت طبیعی

  •  
  • یکنواختی رنگ و طرح با ثبات رنگی در سرامیک گرانیتی نسبت به سنگ گرانیت طبیعی

  •  
  • مقاومت بالای سرامیک گرانیتی در مقابل محلولهای شیمیایی اسیدی و بازی نسبت به سنگ گرانیت طبیعی

  •  
  • یکپارچگی رگه‌ها در سرامیک گرانیتی نسبت به سنگ گرانیت طبیعی که رگه‌های آن بسیار ضعیف است

  •  

 

و بالاخره لازم است اشاره شود قیمت سنگ گرانیت به دلیل هزینه‌های استخراج، حمل و نقل و ساب زنی بسیار بالاست و به صرفه تر است که از سرامیک طرح سنگ گرانیت استفاده شود که هم مقاومت بالاتری دارد و هم در دسترس تر و مقرون به صرفه است.

 

بیشتر بخوانید :مزایای چسب کاشی نسبت به ملات سیمان چیست؟

dchtilegroup
در تاریخ 9 اکتبر 2021
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.