سرامیک بهتره یا لمینت؟

سرامیک بهتره یا لمینت؟

 

عمده سوالات شما :

سنگ بهتر است یا سرامیک ، سرامیک بهتره یا لمینت ، مزایا و معایب سرامیک ، قیمت کفپوش سنگ ، معایب پارکت لمینت ، قیمت کفپوش و پارکت ، معایب کفپوش پی وی سی ، معایب پارکت چیست ، پارکت یا لمینت ، معایب پارکت چوبی ، لمینت بهتر است یا سرامیک ، قیمت کفپوش و پارکت ، بهترین مارک لمینت ، مزایا و معایب جایگزین‌های فرش در خانه‌ها

 

راهنمای خرید انتخابی سخت میان ۵ نوع کفپوش :

در گذشته‌ای نه چندان دور خانواده‌های ایرانی بیشتر فضای داخلی خانه‌های خود را با قالی‌های رنگارنگ می‌پوشاندند. اهمیت کیفیت و جنس کفپوش خانه، به شکل دیگری بود اما حالا داستان کمی فرق کرده است. دانش چیدمان و دکوراسیون داخلی به سرعت راه خود را به خانه‌های ایرانی باز کرده است و همین مسأله سبب شده کفپوش خانه‌ها مهم‌تر از گذشته به‌نظر برسند.

 

در حال حاضر سنگ، موزاییک، موکت، کفپوش‌های پلاستیکی و چوبی پرطرفدارترین کفپوش‌های بازار ایران به شمار می‌آیند، اما به ‌تازگی انواع خلاقانه‌تری از این کفپوش‌ها در بازار عرضه شده است مثل کفپوش‌هایی که با سنگ‌های رودخانه‌هایی در فضای داخلی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند یا کفپوش‌هایی از جنس شیشه‌های مقاوم و… البته کفپوش‌های خلاقانه بیشتر به صورت ترکیبی با انواع معمول‌تر کفپوش به کار می‌روند. در این گزارش انواع معمول کفپوش و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

سنگ:

شاید بتوان گفت سنگ لوکس‌ترین و گرانقیمت‌ترین نوع کفپوش به شمار می‌آید. کفپوش‌های سنگی بیشتر در خانه‌های مجلل و پنت‌هاوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به کیفیت و مرغوبیت شان قیمت‌گذاری می‌شوند. هرچه یکپارچگی سنگ بیشتر حفظ شده باشد قیمت آن گران‌تر است.

 

علاوه بر این میزان سختی سنگ و رگه‌ها و نقوش آن در قیمت‌گذاری‌اش سهم بسزایی دارد. سنگ مرمر گران‌ترین و گرانیت که نوعی سنگ مصنوعی است ارزان‌ترین انواع سنگ به‌شمار می‌آیند. بعد از نصب سنگ در کف ساختمان، معمولا آن را با روشی خاص صیقل می‌دهند تا خلل و فرج آن به حداقل برسد.

 

مهمترین ایراد کفپوش سنگی این است که اثر لکه و چربی روی آن به دشواری پاک می‌شود. علاوه بر این سنگ‌ها احساس سردبودن فضای خانه را القا می‌کنند اما این موضوع تنها به برداشت‌های بصری از سنگ محدود نمی‌شود. سنگ عایق خوبی نیست و نمی‌تواند به راحتی گرما را در خود حفظ کند. اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می‌کنید یا به مبل و صندلی‌نشینی خیلی عادت ندارید بهتر است از انتخاب این گزینه منصرف شوید. غیراز این سطوح صاف و صیقلی، سنگ‌ها می‌تواند باعث لیز خوردن اعضای خانواده و به‌ویژه سالمندان یا کودکان شود. کشیده شدن وسایل خانه روی سطوح سنگی سر و صدای مزاحم تولید می‌کند.

 

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یک همسایه بداخلاق در طبقه زیرین یا واحد کناری شما زندگی کند.

 

بیشتر بخوانید : چاپ دیجیتال در صنعت کاشی

 

سرامیک:

یکی از رایج‌ترین انواع کفپوش در ایران سرامیک است. سرامیک هم انواع متفاوتی دارد و با توجه به کیفیت و درجه سختی آن قیمت‌گذاری می‌شود. سرامیک‌ها با انواع لعاب‌دار و بدون لعاب دسته‌بندی می‌شوند. سرامیک لعاب‌دار نیز دو نوع است؛ سرامیک با لعاب مات یا لعاب براق. این‌که انتخاب کدامیک بهتر است تا حد زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد اما انواع براق سرامیک به راحتی می‌توانند آثار لکه یا تماس‌های سطحی را بازتاب دهند. ایراد کفپوش‌های سرامیکی مقاومت پایین آنها در مقابل ضربه است به طوریکه با افتادن جسم سخت لعاب سطح میپرید و جلوه خوبی نداشت که البته این مشکل در سرامیک های پرسلان و خاک سفید تقریبا وجود ندارد .

 

کفپوش سرامیکی می‌تواند با ضربه‌های سنگین یا حتی رفت و آمد مکرر بشکند یا ترک بردارد که با پیشرفت تکنولوژی الان سرامیکهایی داریم که مختص کف پارکینگ و پیاده رو هست و برای مصارف کف کارخانجات صنعتی و عبور کامیون هم مقاومت دارد. ایراد دیگر، درزهای بین شبکه سرامیکی است. این درزها با گذشت زمان جرم می‌گیرد و تمیزکردن این اجرام به سادگی ممکن نیست که خریداران میتوانند برای رفع این نگرانی از سرامیک های بدون درز و بند کشی استفاده نمایند.

 

لیز بودن سطوح سرامیک هم یکی دیگر از عیوب آن است که میتوان با استفاده از سرامیکهای مات انتخاب خود را تغییر داد. البته سرامیک های براق موجود جهت تردد خانگی با رعایت اصول ایمنی تولید شده اند ، اما بعضی از مصرف کنندگان جهت کف مکانهایی تظیر نمایشگاه اتومبیل و فروشگاه ها ترجیح میدهند از نوع سرامیک سوپر پولیش یا سوپر براق استفاده کنند تا لعاب آن مثل شیشه باشد و مشتری عکس خود را در سرامیک ببیند. نوع جدید سرامیک هم سرامیک های طرح پارکت هستند که واقعا پس از اجرا نمیتوان تشخیص داد که سرامیک کار شده یا پارکت . چون علاوه بر اینکه ابعاد و طرحهای متنوعی دارد ، سطح آن نیز مثل چوب زبر است و تمام مزایای پارکت را دارد.

 

البته نسوز بودن ، قیمت مناسب تر ، عمر طولانی ، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت از مزیت های سرامیک طرح پارکت میباشد. نگه داشتن فرش و قالیچه‌ها روی سرامیک دشوار است اما اگر بجای پشتی از مبل و صندلی استفاده شود فرش روی سرامیک حرکت نمیکند و نیازی هم به استفاده از ترمز فرش نمیباشد.

 

چوب یا پارکت :

کفپوش‌های چوبی انواع مختلفی دارد و با وجود قیمت بالا محبوب‌ترین نوع کفپوش در بازار ایران به‌شمار می‌آید. آنها می‌توانند تماما از چوب‌های جنگلی ساخته شده باشند یا ترکیبی از خرده‌های چوب، تخته سه لا یا ام دی اف باشد که با روکش نازکی از چوب پوشانده شده باشند. نوع اول پارکت و نوع دوم در اصطلاح لمینت نامیده می‌شوند. کفپوش‌های چوبی حس بصری گرما را تداعی می‌کنند و علاوه بر این عایق مناسب دما به شمار می‌آیند. نصب برخی از انواع آن با استفاده از چسب و سیمان انجام می‌شود و نصب برخی از انواع جدیدتر آن بسیار ساده است و بدون نیاز به هیچ چسب و بسطی تنها با قفل‌کردن و گره‌کردن قطعات درهم انجام می‌شود.

 

مزیت این نوع پارکت آن است که بعد از اسباب‌کشی می‌توانید کفپوش‌تان را با خودتان ببرید و در جای دیگری نصب کنید.

 

 

یکی از معایب بزرگ کفپوش‌های چوبی آتش‌زا بودن آن است. این کفپوش به راحتی می‌سوزد و برای تعویض قطعات سوخته باید متحمل هزینه شوید. کفپوش‌های چوبی بعد از کهنه شدن، صدای جیرجیر تولید می‌کنند و نیاز به نگهداری با موادی مانند پولیش و واکس‌های مخصوص دارد. علاوه بر این کفپوش‌های چوبی در مقابل رطوبت بسیار حساس هستند و برای مناطق مرطوب گزینه خوبی نیستند.

 

البته تنوع بسیار زیاد پارکت های چوبی و مصنوعی ، و وجود برندهای اصلی و تقلبی ، انتخاب را بسیار دشوار کرده و واقعا نمیتوان خوب و بد را از هم تشخیص داد. البته در صورتیکه زیر پارکت ناصاف باشد. با راه رفتن روی آن صدای ناهنجاری شنیده میشود و فاصله بین پارکت و سطح زیزین نیز محلی برای لانه گزینی حشرات موزی میباشد..

 

پلاستیک:

کفپوش‌های پلاستیکی که با اصطلاحاتی مانند پی.وی.سی یا وینیل خطاب می‌شوند نوعی پلیمر لاستیکی نرم هستند که به‌عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کفپوش‌ها بیشتر از فضای داخلی خانه‌ها در باشگاه‌های ورزشی، مهدکودک و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها ضدآب هستند و قابلیت شست‌وشو دارند. نرم و راحت به‌نظر می‌رسند و حس بصری یک فضای راحت و آرام را به بیننده منتقل می‌کنند. همچنین عایق خوبی به‌شمار می‌آیند. در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم هستند.

 

این کفپوش‌ها بسیار ارزان‌تر از سایر کفپوش‌ها عرضه می‌شود. بزرگترین ایراد کفپوش‌های پلاستیکی این است که به سرعت زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند و کهنه می‌شوندو ابعاد آن نیز به مرور آب رفته و کوچک میشود و فاصله درزها که زمان نصب اصلا پیدا نبود به مرور زیاد میشود و استحکام سطحی آن از بین می‌رود. خش بر می‌دارند و آتش‌زا هستند .

 

موکت:

موکت تقریبا طرفداران خود را از دست داده است اما هنوز هم افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند کفپوش خانه‌شان از الیاف پارچه‌ای باشد. این کفپوش بیشتر مناسب کسانی است که به بیماری روماتیسم مبتلا هستند. بعضی نیز ترجیح می‌دهند بخشی از کفپوش خانه خود را با موکت بپوشانند. مثلا اتاق خواب بچه‌ها یا سالن سینمای خانوادگی و… درحال حاضر موکت‌ها از نظر بافت و طراحی تنوع زیادی پیدا کرده‌اند تا بتوانند در بازار کفپوش‌ها به حیات‌شان ادامه دهند. بزرگترین ایراد موکت‌ها ضعف‌شان در مقابل رطوبت و حرارت است. جذب گرد و غبار به‌ویژه در موکت‌های دارای پرز بلند نیز یکی دیگر از ضعف‌های بزرگ این کفپوش قدیمی به شمار می‌آید.

dchtilegroup
در تاریخ 3 اکتبر 2021
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.